Wat mag u verwachten?

 

Tijd en ruimte:

Therapie vraagt tijd. Soms moet acute chaos in uw leven eerst tot rust komen voor we toekomen aan meer onderliggend werk. Indien nodig, bekijk ik eerst met u hoe we wat rust of stabiliteit kunnen bereiken, maar het is mijn wens om ook verder te kijken. Ik zie het als mijn taak dieperliggende oorzaken en patronen te verkennen, en u voldoende tijd en ruimte te bieden om vooral die aan te pakken. Op die manier kunnen we duurzamere resultaten bereiken dan alleen het symptoom aan te pakken.

Discretie:

Een psycholoog is gebonden aan het beroepsgeheim. Overleg met doorverwijzers, andere hulpverleners of school gebeurt altijd op uw eigen vraag of minstens in samenspraak. Hou er rekening mee dat ik ook de gesprekken met een kind vertrouwelijk beschouw ten opzichte van de ouders. Ik bespreek wel bepaalde aspecten van de begeleiding, voor zover zinvol om u als ouder te kunnen ondersteunen.

Openheid:

Als therapeut wil ik onbevooroordeeld naar uw vraag en klacht luisteren. Ik streef ernaar verder te kijken en luisteren dan een eventuele diagnose die u elders kreeg, en vind het belangrijk dat elk aspect van het (psychisch) leven kan aan bod komen.

 

Respect:

Iedereen is welkom, onafhankelijk van waar u mee worstelt, waar u in gelooft of waar u vandaan komt. Het is niet aan mij om te oordelen, wel om u te ondersteunen in uw vooruitgang.

Hoe werk ik?

Mijn stijl is non-directief: er is geen vooraf bepaald stappenplan, ik heb niet een bepaalde “oplossing” in gedachten waar ik u persé naartoe wil leiden. Er is ook geen vaststaand tempo of aantal sessies. Evenmin geef ik “huiswerk” mee. Ik werk met wat speelt op dat moment in uw leven. Ook als dat niks te maken heeft met de oorspronkelijke vraag. Dit wil zeggen dat elke therapie/ analyse anders is, persoonlijk.

Zo is ook de methode van werken persoonlijk. Niet iedereen is even goed met woorden. Of we kunnen sommige dingen gewoon niet zo goed in woorden vatten. Met kinderen werk ik veel via spel en creatieve methoden. Beelden op papier of in klei kunnen een eigen taal vormen, of aanleiding zijn om iets toch onder woorden te proberen brengen. In het spel kan een kind moeilijke ervaringen verwerken, een (andere) plaats in zijn leven geven, of simpelweg afreageren. Als kinderpsycholoog ben ik getraind om die processen te helpen waarmaken tijdens het spelen.  

Wat doe ik?

Ik geef therapie of psychoanalyse. Dit wil zeggen dat ik jullie ontvang in een professionele ruimte en naar uw verhaal luister. U kunt bij mij terecht met vragen, zorgen, verdriet… Soms geef ik concrete tips of advies, op basis van mijn voorkennis als psycholoog of mijn ervaring met mensen. Maar vaker is het vooral belangrijk dat u zelf uw verhaal doet, wat afstand kan nemen van de situatie en er eens op een andere manier over nadenkt. Ik kan u helpen door vragen te stellen, maar u beslist zelf of u op mijn vragen ingaat.

“Ik ben niet zo’n prater…” lees verder bij (link hoe werk ik?)

We maken ook tijd om ruimer te kijken dan het specifieke probleem waarmee u bij mij aanklopt. Er komen vragen aan bod die niet meteen te maken hebben met uw hulpvraag. Ik vind het belangrijk om een breed beeld te krijgen van wie u bent. Een probleem of klacht kan ons iets vertellen over andere domeinen van het leven, soms is het zelfs een oplossing voor een ander probleem. En zeker in dit laatste geval, is het belangrijk om de mens als geheel te zien, en niet enkel die eerste klacht aan te pakken. (Slaat dit ergens op voor een leek?)

Ik beschik ook over een IQ-test voor jonge kinderen: WPPSI-III-NL voor kinderen van 4 tem 7 jaar. Afname op vraag van de logopedist of in onderling overleg.

Wat doe ik niet?

  • Zuivere DSM diagnostiek: DSM = diagnostic en statistical manual of mental disorders, een diagnostisch handboek dat veel gebruikt wordt door psychiaters, instellingen en sommige psychologen. Deze diagnoses kunnen nuttig zijn in wetenschappelijk onderzoek, of als toegangsticket tot bepaalde (gesubsidieerde) hulp. Deze diagnoses zijn echter nogal onpersoonlijk en statisch, onveranderlijk, in tegenstelling tot de problemen waar we mee worstelen.
    Indien een vaststaande diagnose op papier wenselijk blijkt in uw situatie, verwijs ik u graag door naar meer geschikte instanties. Ik vind de vraag waarom u een diagnose wilt, wel belangrijk om te bespreken. Mijn doel is therapie of analyse om vooruit te komen in wat ons belemmert. Daarvoor vind ik een bredere en evoluerende beeldvorming zinvoller. Een DSM diagnose zegt te weinig over de mens achter het label. Ik kijk liever naar de individuele manier van functioneren en zijn bijhorende uitdagingen.

  • Samenwerking met juridische instanties of verslaggeving met juridisch doel: eenvoudigweg omdat dit strijdig is met een therapeutisch oogpunt en ik te allen tijde een therapeutisch doel voor ogen wil houden.

 

 

Voor wie?

Eigenlijk ben ik er voor iedereen… Kinderen, jongeren en hun ouders. Met om het even welke klacht of vraag. Bij “Wat doe ik?” en “Hoe werk ik?” lees je waarom elke leeftijd of vraag bij mij terecht kan.

 

  • Als uw kind al ergens een diagnose kreeg (ADHD, angststoornis, depressie…) en daar verder mee aan de slag wilt;

  • Ouders met concrete vragen rond een kind dat niet wil eten/slapen/naar het toilet gaan;

  • Jongeren die zich gewoon niet zo goed in hun vel voelen en eigenlijk niet weten waarom. Je hoeft het nog niet heel precies te kunnen uitleggen. Daar kunnen we gaandeweg wel achter komen. Soms verandert de vraag doorheen gesprekken, dat is ook prima.

 

Ik zie mezelf echter als therapeut van één gezinslid. Als ik therapie opstart voor een kind, ben ik niet de therapeut van de ouder(s), of voor broer/zus. Er kan wel sprake zijn van feedback-gesprekken of ondersteunende gesprekken met ouders, maar deze zijn niet therapeutisch van aard. Als meer dan één gezinslid nood aan therapie heeft, verwijs ik u graag door naar een collega waar mee kan samengewerkt worden. Alleen voor hele jonge kinderen, kan ik hiervan afwijken.

 

Is therapie wel iets voor mij?

Veel mensen kunnen geholpen worden met psychotherapie. Therapie is niet altijd leuk of comfortabel. Soms is het confronterend. Of soms verslechtert het symptoom zelfs eerst. De beste manier om erachter te komen wat het voor u kan betekenen, is het een kans te geven. Heeft u nog vragen of twijfels? Neem even contact op, een kennismakingsgesprek kan misschien al veel verduidelijken.  

Psycholoog Ruth Six

Erkenning psychologencommissie: 862111040

Werkhuizenstraat 87

9050 Gentbrugge

0496/71.26.17

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

(Vind mij via Google Maps)

 

Bereikbaarheid

Tram: Op 800m van tram 21, halte Pêcherstraat

Auto: Vlakbij E17, afrit Gentbrugge (2 min, voldoende parkeerplaats in de straat)

Trein: Op een kwartier wandelen van station Merelbeke.

 

Spreekuren

Steeds op afspraak!

Op maandag en donderdag van 9u tot 19u

Op vrijdag van 14u tot 17u

Op zaterdag van 9u tot 12u

Als we binnen deze uren geen geschikt moment vinden, kan naar andere haalbare momenten gezocht worden.

 

Tarief

€50 voor kennismakingsgesprek of andere gezinsgesprekken

€50 voor individuele sessies (speltherapie of gesprek)

De meeste mutualiteiten voorzien in een gedeeltelijke terugbetaling van de eerste sessies. Informeer bij uw eigen mutualiteit naar de voorwaarden voor terugbetaling.

Erkenning CM: 098 92713

 

Beroepsverenigingen

Aangesloten bij:

  • Belgische Federatie voor Psychologen

  • Vlaamse Vereniging Klinische psychologie

  • Belgische School voor Psychoanalyse